Achtergrond van Walda Schenk
Ooit op school gezeten voor SPH (sociaal pedagogische hulpverlening) en MKR (Middelbaar kader Rundveehouderij aan de toenmalige Praktijkschool in Oenkerk). Zelf heb ik met veel plezier lesgegeven aan de praktijkschool in Horst.Na een periode in het buitenland kwam ik terecht in de Achterhoek en werkte bij de bedrijfsverzorging als werkverdeler totdat ikzelf melkveehouder werd. Deze werkervaringen samen met die van de boerenpraktijk hebben mijn ogen geopend voor de verschillende bedrijfssystemen en processen op melkveehouderijbedrijven.
Werkwijze
Ik werk vanuit de praktijk, de praktische ervaring is richtinggevend voor het toekomstige handelen. Mijn theoretische reflexie is ruim. Doordat bedrijf-boer-bodem uniek zijn, komt het eigenlijk neer op een zoektocht. Wat te doen op dit bedrijf? Het pad naar anti-biotica-vrij melken heeft er onder andere voor gezorgd dat ik mij bewust werd van het unieke van een bedrijf, de boer(in) en de bodem.
Ten tijde van de MKZ crisis zag ik de verwevenheid van een bedrijf met het vee. Nadat Theo Mulder van Mulderagro een lezing gaf over de achteruitgang van de afnemende hoeveelheid mineralen in voedsel, had ik de kringloop in beeld. In kringlooplandbouw heb ik een weerspiegeling gevonden van mijn ervaringen en gedachten met betrekking tot de melkveehouderij in de ruimste zin van het woord.
Hoe en waar kan de bedrijfsvoering beïnvloed worden?
Door mijn ervaring in de landbouw kan ik op een gelijkwaardige manier met boeren praten. Gegevens boven tafel halen en interpreteren. Het doorzien van de systematiek van een bedrijf, waarom doet een boer iets of juist niets. De consequenties hiervan vertalen naar voor beleid belangrijke informatie.
Brug tussen beleidmaker en melkveehouder
Met veel plezier werk ik mee aan projecten die uit een meer ambtelijke hoek komen:
- Wie kan er met boeren praten?
- Wie kan praktijk vertalen in voor beleid bruikbare uitgangspunten?
- Wat speelt er in de sector?
- Hoe gegevens te interpreteren?
- Hoe zit een bedrijfsvoering in elkaar?